Alaselkäkipu

Alaselkäkipu on yksi yleisimmistä oireista ihmisillä ja melkein kaikki suomalaiset kärsivät tästä jossain elämänsä vaiheessa, useimmilla selkävaivoista kärsivillä on ollut useita kipujaksoja elämänsä aikana.

Alaselkäkipu jaetaan usein kolmeen eri kategoriaan; akuuttiin eli äkilliseen selkäkipuun joka on kestänyt alle 6 viikkoa, pitkittyneeseen selkäkipuun joka on alle 12 viikkoa mutta yli 6 viikkoa ja kroonistuneeseen selkävaivaan jolloin selkäkivun yhtämittainen kesto on ylittänyt jo 12 viikkoa.

Tämä on siis hyvin yleinen vaihe ja onkin suurin oire minkä vuoksi kiropraktikon vastaanotolle hakeudutaan. Alaselkäkivuissa kiropraktikon ensisijaisena tehtävänä on tunnistaa ne asiakkaat, joilla voi olla vakava sairaus joka estäisi kiropraktikon antaman hoidon.

Äkillinen selkäkipu

Useimmiten kyseessä on niin kutsuttu äkillinen selkäkipu joka saattaa esiintyä äkäisenä ja erittäin paljon normaalia arkea ja liikuntaa rajoittavana. Tällaiselle kivulle tyypillistä on selän liikkeisiin liittyvä mekaanista kipua joka tuntuu alaselässä ja voi heijastaa kipua pakaroiden sekä reiden alueelle, harvemmin kuitenkaan polven alapuolelle.

Tämäntyyppisiä selkäkipuja kutsutaan hyvänlaatuisiksi koska jopa 75% tämän tyyppisistä selkäkivuista helpottaa huomattavasti muutaman viikon sisällä. Tällaiseen vaivaan asianmukaisesti koulutetun terveydenhuollon ammattilaisen, kuten kiropraktikon, antama manipulatiivinen selkähoito on suositeltavaa (Duodecim 2017). Jo lyhytkestoinen hoitojakso antaa erittäin hyviä hoitovasteita sekä tuloksia äkillisissä selkäkivuissa joissa vakavan sairauden tunnusmerkit eivät täyty. Kiropraktikon vastaanotoltani saat myös lähes poikkeuksetta kotona ja vastaanoton ulkopuolella suoritettavia harjoitteita jotka yhdessä manipulatiivisen hoidon kanssa suoritettuna antavat erittäin todennäköisesti apua selkävaivaasi.

Hyvä tietää!

• Äkillinen selkäkipu jolle ei löydy selvää syytä (?)

• Ei huolta. Vaivasi on erittäin yleinen ja yleensä helpottaa muutamassa päivässä.

• Ei ole merkkejä mistään suuremmasta sairaudesta tai vammasta

• Uusiutuminen on tavallista, mutta tällöinkin paranemistaipumus oikealla hoidolla on yleensä hyvä.

• Lepo on haitaksi. Arkisten askareiden jatkaminen on suositeltavaa ja hyödyksi, kohtalainen kipu harjoitellessa ei ole merkki haitallisuudesta.

• Iskiasoireyhtymä

• Kuten aikasemminkin, vuodelepo tai lepo ei nopeuta paranemistasi, vaan voit liikkua heti kun se vain on mahdollista.

• Hoitona usein konservatiivinen hoito (esim. kiropraktikon vastaanotolla saatava hoito) yhdistettynä liikkumiseen on todettu parhaimmaksi hoitomenetelmäksi.

• Täydellinen toipuminen on yleensä odotettavissa.

Kipusi ei näy röntgenissä!

Selkäkivuista kärsivien on hyvä tietää, että tavallisissa röntgenkuvissa todettavat ns. kulumamuutokset eivät kerro kipuasi ja ovat yleisiä sekä oireilevilla että oireettomilla ihmisillä. Sama asia on todettu myös MRI eli magneettitutkimuksilla kuvatuilla ihmisillä, jopa yli 50% oireettomista eli ihmisistä jotka eivät kärsi selkäkivuista esiintyi välilevynpullistuma sekä 30% välilevytyrä. Tämä tieto on tärkeää ettei asiakas itse ajattele olevansa invalidi pelkästään röntgen- tai magneettitutkimuksissa todettujen muutosten takia.

Jos siis kärsit alaselkäkivuista tai yleisesti selkäkivuista niin vastaanotoltani niin Helsingin, Kotkan kuin Mäntsälänkin keskustasta saat apua näihin vaivoihin. Voit varata oman ajan haluamallesi vastaanotolle kätevästi nettiajanvarauksen kautta tai olemalla yhteydessä puhelimitse. Voit myös lähettää sähköpostia mikäli haluat.

Tervetuloa vastaanotolleni.

Kiropraktikko Samu Ruoppa MSc D.C