Kiropraktiikka

&

Mitä kiropraktiikalla voidaan hoitaa?

Kiropraktiikka

Maailman terveysjärjestö (WHO) määrittelee kiropraktiikan terveydenhuollon ammatiksi, joka diagnosoi, hoitaa ja ennaltaehkäisee lähinnä tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja vaivoja.

Kiropraktikot ovat erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinsairauksien manuaaliseen terapiaan ja konservatiiviseen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Suomessa toimivilla kiropraktikoilla on nimikesuoja, jota valvoo sosiaali- ja terveydenhuollon valvontavirasto Valvira. Nimikkeen käyttö edellyttää ammatinharjoittajalta kansainvälisesti hyväksytyn yliopisto-opinto-ohjelman suorittamista. Koulutusta ei järjestetä Suomessa. (Lääkärikirja, Duodecim 2017)

Kiropraktikon koulutus

Yliopistokoulutus on kansainvälisesti tarkoin säädelty, ja sen voi suorittaa ympäri maailmaa. Suomessa toimivat kiropraktikot ovat valmistuneet Euroopasta, Yhdysvalloista tai Australiasta. Euroopassa 5–6 vuotta kestävän maisteritasoisen yliopistotutkinnon voi suorittaa Sveitsissä, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Turkissa ja Tanskassa. (Lääkärikirja, Duodecim 2017)

Mitä kiropraktikon vastaanotolla sitten hoidetaan?

• alaselkäkipu

• niskakipu

• päänsäryt

• migreenit

• hartiaseudun kivut

• välilevynvauriot sekä iskias ongelmat

• nivus sekä lantionseudun ongelmat

• urheiluvammat

• tasapainohäiriöt, vertigo- sekä huimaus tyyppiset oireet (esim BPPV)

• rintarangankiputilat

• muut ala- ja yläraajojen ongelmat (puutumiset, tenniskyynärpää, golf kyynärpää, polvikipu sekä muut rasitusvammat ja jännetupintulehdukset)

• olkapäävaivat

• selkäkipu

Kysy lisää omasta ongelmastasi ja mahdollisuudesta saada apua kiropraktikon vastaanotolta kohti kivuttomampaa arkea.